Tematyka:
- Moja rodzina
- Mój dom
- Moje prawa i obowiązki
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Zagadnienia wychowawczo-dydaktyczne:
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- wzajemne okazywanie sobie uczuć.
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
- obserwowanie: tego, co znajduje się najbliżej dziecka, czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
- rozwiązywanie prostych zagadek.
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela
- nazywanie wybranych części ciała.
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
-
gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
-
poznawanie różnych zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji
-
określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.
- dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
- porównywanie urządzeń z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami.
- przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach
-
akceptowanie równości praw wszystkich.
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną.
- uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie.
- spożywanie różnorodnych pokarmów.
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.
- uświadomienie zagrożeń wynikających z:
- niewłaściwego zachowania się względem zwierząt
- kontaktów z nieznajomymi (podawanie danych osobowych)
- samodzielnego spożywania lekarstw
- samodzielnego stosowania środków chemicznych