TEMATYKA
1. Wiosenne powroty
2. Wiosna na wsi
3. Wielkanoc
4.Dbamy o przyrodę
ZAGADNIENIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE
- obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach
- poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
- obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
- poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
- zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.poznawanie sposobów ochrony środowiska
- poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
- wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
- poznawanie idei obchodów Światowego Dnia Ziemi (zainicjowanego przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii)
- poznawanie przejawów działalności ekologicznej:
- segregowanie odpadów
- oczyszczanie ścieków
- zakładanie filtrów na kominy
- ochrona roślin i zwierząt
- oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii)
- tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody
- sadzenie drzew i krzewów
- dokarmianie zwierząt
- poznawanie norm ekologicznych – nakazu:
- segregowania odpadów
- oszczędnego gospodarowania materiałami
- oszczędnego korzystania z wody.
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
- dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).