Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176256
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Co nas czeka w kwietniu......

TEMATYKA

 

1. Wiosenne powroty

2. Wiosna na wsi

3. Wielkanoc

4.Dbamy o przyrodę

 

ZAGADNIENIA WYCHOWAWCZO  - DYDAKTYCZNE

 

  • obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach
  • poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
  • obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
  • zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.poznawanie sposobów ochrony środowiska
  • poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
  • wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
  • wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
  • poznawanie idei obchodów Światowego Dnia Ziemi (zainicjowanego przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii)
  • poznawanie przejawów działalności ekologicznej:
-  segregowanie odpadów
-  oczyszczanie ścieków
-  zakładanie filtrów na kominy
-  ochrona roślin i zwierząt
-  oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii)
-  tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody
-  sadzenie drzew i krzewów
-  dokarmianie zwierząt
  • poznawanie norm ekologicznych – nakazu:
-  segregowania odpadów
-  oszczędnego gospodarowania materiałami
-  oszczędnego korzystania z wody.
  •  wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
  • dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).