Kwiecień w naszej grupie
Tematyka
-
Wiosenne powroty
-
Wiosna na wsi
-
Wielkanoc
-
Dbamy o przyrodę
Wykorzystując w/w tematykę będziemy realizować następujące zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze:
-
wzbogacanie wiadomości na temat ptaków - poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie, zapoznanie z właściwościami jajka, rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata
-
poznawanie w sposób pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów, wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.); wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
-
poszerzenie wiadomości na temat symboli i tradycji wielkanocnych przejmowanych od pokoleń
-
poznawanie etapów rozwojowych, np. żaby, motyla; poznanie podstaw ekologii - poznawanie sposobów ochrony środowiska: szanowanie wody, niemarnowanie jej, segregowanie odpadów, oczyszczanie ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierząt, oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii), tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody, sadzenie drzew i krzewów
-
rozwijanie mowy i myślenia: uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów, opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje, wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich, opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń, stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta itp.), wymyślanie zdrobnień i zgrubień (np. kot – kotek – kocisko).
-
kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych: wykorzystanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych, posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, mierzenie długości, szerokości i wysokości jednego przedmiotu, np. biurka.
-
rozwijanie słuchu fonematycznego - wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
-
rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej; wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
rozwijanie umiejętności łączenia prostych ruchów tanecznych ze śpiewem – rozwijanie reakcji na zmiany muzyki, kształtowanie poczucia rytmu