Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176239
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Bezpieczny Internet

Mamo, tato przygotujcie mnie do bezpiecznego korzystania z Internetu ….

Drodzy Rodzice, to że Wasze dziecko zacznie korzystać z Internetu jest kwestią czasu. Oczywiście jeśli chodzi o małe dzieci, im później tym lepiej. Dziecko w wieku przedszkolnym nie powinno samodzielnie korzystać z wyszukiwarek. Jeśli rodzic zdecyduje, aby umożliwić dziecku korzystanie z sieci, powinien mu w tym towarzyszyć i wybierać „strony i aplikacje dla dzieci”. Poniżej umieszczamy dla Państwa porady, które nauczyciele naszego przedszkola uzyskali od P. Doroty Kowalczuk-Wałęgi podczas szkolenia nt. Przygotowania dzieci do odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjnej. Wasze dzieci też uczestniczyły w spotkaniu edukacyjno – wychowawczym na ten temat, z którego relację znajdziecie Państwo w zakładce: Z życia przedszkola.

10 porad dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu

  1.     Odkrywaj Internet razem z dzieckiem. Spróbuj znaleźć strony, które mogą zainteresować twoje dziecko, a następnie zróbcie listę przyjaznych stron. (pomocny będzie edukacyjny serwis internetowy – http://www.sieciaki.pl/). Jeśli dziecko sprawniej porusza się po Sieci, nie zrażaj się – poproś, by było twoim przewodnikiem po wirtualnym świecie.

 

  1. 2.    Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.

 

  1. 3.    Rozmawiaj o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie w towarzystwie przyjaciół, dorosłych i zawsze po uzyskanej zgodzie rodziców.

 

  1. 4.    Naucz dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego adresu i numeru telefonu.

 

  1. 5.    Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

 

  1. 6.    Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka. Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

 

  1. 7.    Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotline’u (http://www.dyzurnet.pl/).

 

  1. 8.    Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie. Np. nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.

W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp.

(zasady Netykiety można znaleźć na stronie http://www.sieciaki.pl/)

 

Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko. Przyglądnij się jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu.

Ustalcie zasady korzystania z Sieci (wzory Umów Rodzic-Dziecko można znaleźć na stronie http://www.sieciaki.pl/) oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

 

Pełny tekst artykułu w załączniku

Opracowała  Agnieszka Biszczanik, na podstawie materiałów szkoleniowych p. Doroty Wałęgi (materiały upublicznione za zgodą autorki)