Tematyka:
1. Moja miejscowość, mój region
2. Moja ojczyzna
3. Łąka w maju
4. Święto rodziców
-
Treści programowe:
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc
- poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
- poznawanie zapisu nazwy swojej miejscowości, poznawanie herbu swojej miejscowości
- kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem.
- podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy
- poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
- stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.
- wskazywanie Polski na mapie Europy; nazywanie państw – sąsiadów Polski.
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
- poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami
- poznawanie sposobów wykorzystania łąki przez rolników
- poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin, wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
- wyjaśnianie zjawiska tęczy
- opisywanie wyglądu rodziców; podawanie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
- podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców
- opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny, wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom.
- określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych
- przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla rodziców lub dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków; wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
- aktywne uczestniczenie w organizowaniu świąt rodzinnych (np. Dnia Matki itp.) na terenie przedszkola (dekorowanie sali, przygotowywanie zaproszeń, poczęstunku itp.).
- poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, internetu
- poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów.