Drodzy Rodzice
W październiku w naszej grupie poruszamy tematy:
-
Idzie jesień... przez ogród i sad
-
Idzie jesień... do zwierząt
-
Co z czego otrzymujemy?
-
Idzie jesień... z deszczem
Wykorzystując tą tematykę będziemy realizować następujące cele i zadania dydaktyczno - wychowawcze:
-
poznawanie sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach; rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku; wykorzystanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej
-
poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
-
wyjaśnianie znaczenia terminu owoce egzotyczne; podawanie ich przedstawicieli
-
rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
-
rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patison, bakłażan, kabaczek
-
nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
-
zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy); utworzenie tzw. „Domowej apteki”
-
poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy
-
zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała
-
określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym; nabywanie szacunku dla pracy ludzi wykonujących różne zawody.
-
dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
-
zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
-
obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
-
kształtowanie pozytywnych postaw związanych z zachowaniem zdrowia i bezpieczeństwa (spotkanie ze strażakami, próbna ewakuacja, „Pociąg do zdrowia”)
-
kształtowanie procesów poznawczych: spostrzegania wzrokowego, słuchowego, słuchu fonematycznego, myślenia, kompetencji językowych, procesów pamięci i uwagi
-
przygotowywanie do czytania i pisania – rozwijanie sprawności manualnej, czynności grafomotorycznych, rozbudzanie pozytywnej motywacji do nauki czytania i pisania
-
śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego, uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
-
uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych (w tym projekt Avia – Skrzaty”
-
podejmowanie różnych form działalności plastycznej oraz plastyczno- technicznej związanej z bieżącą teamtyką