przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu, określanie swoich zainteresowań.
rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie) w sposób werbalny i niewerbalny.
dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi, akceptowanie ich.
dbanie o higienę narządów zmysłów poprzez: przebywanie w dobrze wywietrzonych, ogrzanych pomieszczeniach, zwracanie uwagi na odpowiednie oświetlenie
wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.), wyodrębnianie sylab ze słów, analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie i rozumienie zasadności ich przestrzegania
uczestniczenie we wspólnych zabawach, np. integracyjnych, sportowych, teatralnych
różnicowanie prawej strony i lewej strony, wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała
zachowanie czujności w sytuacjach, które mogą stanowić zagrożenie, utrwalenie numeru alarmowego 112.
poznawanie zasad ruchu drogowego
poznawanie samochodów specjalistycznych: straży pożarnej, policji, karetki pogotowia;.
uczestniczenie w wycieczkach pozwalających w sposób bezpośredni zapoznać się z wybranymi środowiskami przyrodniczymi (las, pole, park, staw…), ze zwierzętami i roślinami tam żyjącymi
zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych, rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona)
wykorzystanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej
poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, maślak, kurka itp.) i niejadalnych (muchomor czerwony, muchomor sromotnikowy itp.).