Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176247
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Styczniowy ,,List do Rodziców"

Szanowni Państwo Rodzice

w podziękowaniu za współpracę w I semestrze roku szkolnego 2019/20 przedstawiamy Państwu główne działania podejmowane przez przedszkole oraz nauczycieli grupy Montessori: Agnieszkę Biszczanik i Agnieszkę Sapko

 Praca z dziećmi realizowana była w oparciu o programy: ,,Kocham Przedszkole”- program wychowania przedszkolnego. M. A Pleskot, A. Staszewska – Mieszek Wyd. WSiP oraz ,, Rośnij zdrowo” Program edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym. Agnieszka Biszczanik

W I półroczu realizacja podstawy programowej obejmowała następujące tematy kompleksowe:

To jestem ja; Moja grupa, Moja droga do przedszkola, Idzie jesień … przez las, park; Idzie jesień … przez ogród i sad, Idzie jesień … do zwierząt, Co z czego otrzymujemy, Idzie jesień … z deszczem; Moja rodzina, Mój dom, Moje prawa i obowiązki, Moje zdrowie i bezpieczeństwo, Idzie zima ze śniegiem, Jak wyglądał świat przed milionami lat, Idą święta, Skok w Nowy Rok, Mijają dni, miesiące, lata, Dokarmiamy zwierzęta zimą, Zabawki, Święto Babci i Dziadka 

Realizując tematykę kompleksową wprowadzałyśmy istotne i bliskie dzieciom wiadomości oraz organizowałyśmy aktywności służące kształtowaniu umiejętności językowych, matematycznych, przyrodniczych, artystycznych (plastycznych, muzycznych, technicznych), społecznych, ruchowych.

Działania w ramach współpracy z rodzicami

Działaniem w ramach współpracy z rodzicami jest realizacja projektu ,,Aktywny rodzic”- polegający na zaangażowaniu  rodziców w życie grupy, proponując prowadzenie warsztatów dla dzieci i rodziców związanych z ich działalnością zawodową lub zainteresowaniem. W wyżej wymienionym projekcie wzięła udział mama dziewczynki z grupy, która zaprezentowała i przybliżyła wartość książki obrazkowej oraz zachęciła do czytania dzieciom (warsztat związany z wykonywanym zawodem).

Inne przedsięwzięcia i działania z udziałem rodziców:

  • udział w akcji charytatywnej „Pomoc dla  podopiecznych schroniska w Krzesimowie”
  • udział w akcji charytatywnej „Moto – Mikołaj”
  • wspólne obchodzenie urodzin wg. zasady M. Montessori z wykorzystaniem słoneczka urodzinowego
  • doposażenie grupy w pomoce dydaktyczne – papier xero, farby, kredki itp. –  w zależności od potrzeb, pomoc nauczycielom w pracach naprawczych, działaniach organizacyjnych.
  • ,,Warsztaty świąteczne” – spotkanie z okazji Świąt Bożego Narodzenia

 

Udział dzieci w teatrzykach, koncertach, widowiskach, uroczystościach w przedszkolu oraz poza przedszkolem

,,Odwiedziny św. Mikołaja”- kultywowanie tradycji charakterystycznych dla naszego narodu

,,Czerwony Kapturek” – przedstawienie w wykonaniu grupy teatralnej ,,Kto tam?” -zapewnienie żywego i czynnego kontaktu ze sztuką teatralną, poznanie różnych form teatralnych

„Razem kolędujemy” – udział w przedszkolnym koncercie kolęd i pastorałek, rozwijanie umiejętności wokalnych, kultywowanie wartości chrześcijańskich

Wizyta  w Strefie Historii – świąteczne warsztaty plastyczne. Przypomnienie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, oglądanie zabytkowych eksponatów ( motory, maszyny do szycia i do pisania, zabawki).

Wyjście edukacyjno- wychowawcze do Miejsko – powiatowej Biblioteki Publicznej (filia nr 4) Lekcja biblioteczna - ,,Kto ty jesteś?” -  rozwijanie zainteresowań czytelniczych, spotkania z kulturą żywego słowa

Udział w konkursie plastycznym ,,Najbardziej pomysłowa Choinka” – organizowany przez Przedszkole nr 3 w Świdniku

Udział w konkursie ,,Moja wymarzona złota rybka” – ogólnopolski konkurs plastyczny organizowany przez Muzeum złotej rybki, oraz Szkołę Podstawową w Dydni.

Montessorki wzięły udział w niecodziennym wydarzeniu – koncercie muzycznym, dzięki naszej absolwentce – Marcysi , która obecnie jest uczennicą II klasy Państwowej Szkoły Muzycznej im. Rodziny Wiłkomirskich. Marcysia zagrała na skrzypcach kilka utworów np. ,,Cztery pory roku -Jesień” Vivaldiego, ,,Kanon D- dur” Johanna Pachelbela, ,,Konik na biegunach”, ,,Wiązankę melodii Górali Żywieckich” , w niektórych utworach Marcelince towarzyszyła mama –  która także gra na skrzypcach, ponadto przeprowadziła dla dzieci krótką lekcję na temat budowy i sposobu gry na skrzypcach – bardzo trudnym instrumencie

Uczestnictwo w koncertach „Pani Muzyki”- „Hiszpania i Portugalia” – poznajemy gitarę klasyczną i muzykę flamenco; „Włochy” – ojczyzna pięknego śpiewu, opery i niezapomnianych muzycznych przeżyć; „Francja” – poznajemy muzykę i dawne tańce kompozytorów francuskich; „Europejskie kolędowanie” – najpiękniejsze kolędy i pastorałki z różnych stron Europy, „Niemcy i Austria” światowa kariera wiedeńskich tańców i niemieckich melodii, poznajemy tajemnice skrzypiec

Występy dzieci należących do kółka teatralnego w uroczystościach ,,” ,,Tym, którzy walczyli” – upamiętnienie 80 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej - promowanie wartości patriotycznych, prezentowanie dziecięcych talentów oraz w uroczystości z okazji Święta Pluszowego Misia – inscenizacja teatralna ,,Miś Teodor i smog”

Udział w ,,Balu Wszystkich Świętych”- kultywowanie wartości chrześcijańskich, radość ze wspólnej zabawy, integracja środowiska przedszkolnego

 

Inne wydarzenia i spotkania edukacyjno – wychowawcze organizowane w przedszkolu i poza przedszkolem z udziałem dzieci:

Comiesięczne spotkania w ranach kampanii edukacyjnej Cała Polska Czyta Dzieciom w przedszkolu, tegoroczne spotkania czytelnicze odbywają pod hasłem ,,Bajki i baśnie Świata”  - legendy czytają rodzice oraz osoby zaprzyjaźnione z Przedszkolem – baśnie Charles’a Perrault, Jana Christiana Andersena.

Udział w zajęciach prowadzonych przez Straż Miejską z wykorzystaniem  ,,Miasteczka Umiejętności Drogowych w ramach programu ,, Autochodzik” - utrwalenie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.

Realizacja programu edukacji prozdrowotnej „Rośnij zdrowo” poprzez formy:

„Kwadrans dla zdrowia” – zajęcia, sytuacje edukacyjne prowadzone 1 raz w tygodniu w grupie Montessori z zakresu edukacji zdrowotnej – rozmowy, działania praktyczne, filmy edukacyjne, działalność plastyczna. Przykłady:

„Zdrowe przekąski” – rozmowa oraz przygotowanie zdrowych przekąsek – pestki dyni, orzechy, słonecznik - odrzucanie z diety sztucznych, słodkich przekąsek a wybieranie naturalnych

„Smaczne i zdrowe produkty zbożowe” - zachęcanie do spożywania ciemnego pieczywa oraz kasz

„Czerwony nosek” – poznanie sposobów zabezpieczenia się przed mrozem i wiatrem – unikanie za ciasnych ubrań, butów; zmiana przemoczonego od śniegu ubrania, zabezpieczanie twarzy szalikiem, kapturem, kremem ochronnym …

„Pociąg do zdrowia” – przeprowadzenie wybranych działań z zakresu edukacji prozdrowotnej w najstarszych grupach dzieci (Kaczuszki i Bergamutki) z udziałem dzieci z grupy Montessori

Stop zarazkom – jak się bronimy przed chorobami? – zajęcia poglądowe z zakresu profilaktyki chorób zakaźnych

Ogólnoprzedszkolne spotkania edukacyjno – wychowawczych z zakresu zdrowia i bezpieczeństwa:

 „Niebezpieczne zabawy zapałkami” - spotkanie edukacyjno – wychowawcze ze strażakami nt. właściwych zachowań przeciwpożarowych, korzystania z urządzeń przeciwpożarowych, znaków ewakuacyjnych oraz przeprowadzenie próbnej ewakuacji.

„Bezpieczna zima” – utrwalenie zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu zimą – spotkanie ze strażnikami miejskimi

Prowadzenie zakładki na stronie internetowej pt. „Rośnij zdrowo i bezpiecznie” z zamieszczonymi relacjami z działań profilaktycznych z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia podejmowanymi w przedszkolu (edukacja dzieci i nauczycieli) oraz z poradami i wskazówkami dla rodziców na temat żywienia, bezpieczeństwa, aktywności fizycznej i higieny.

Prowadzenie tzw. „gadającej tablicy” informacyjnej dla rodziców umieszczonej w szatni z zakresu edukacji żywieniowej – tematyka:

„Warzywa na cztery pory roku”

„Piramida zdrowia. Chcesz mieć supermoce? Jedz warzywa i owoce…

Zachęcamy do systematycznego odwiedzania strony internetowej przedszkola, w tym zakładki Montessori, Rośnij zdrowo i bezpiecznie, gdzie znajdziecie Państwo aktualności związane z funkcjonowaniem placówki, relacje z wydarzeń w przedszkolu i grupie, porady  i relacje z działań profilaktycznych w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa.