Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176249
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Styczniowy ,,List do Rodziców"

Drodzy Rodzice!

Zakończył się I semestr roku szkolnego, jakże ważnego dla dzieci - przed nimi (a również przed Wami, drodzy państwo) nowy etap w życiu - szkoła! Staramy się, przy waszej ogromnej pomocy, jak najlepiej przygotować dzieci do podjęcia stojących przed nimi wyzwań. Podejmowałyśmy różnorodne działania realizując podstawę programową wychowania przedszkolnego obejmującą wiedzę, umiejętności i postawy w zakresie sfer rozwoju dziecka: fizycznej, społecznej, emocjonalnej   i  umysłowej.

Dzieci nabyły szereg umiejętności, wiedzy i postaw w tych obszarach:

Fizyczny obszar rozwoju

Dzieci wiedzą, że warunkiem zdrowia jest przestrzeganie higieny, zdrowe odżywianie oraz aktywność ruchowa. Wszystkie czynności związane z samoobsługą wykonują poprawnie i sprawnie. Samodzielnie przygotowują sobie miejsce i przybory do pracy i zabawy oraz sprzątają po sobie. Mają wyrobiony nawyk mycia rąk przed spożywaniem posiłków, po powrocie z ogrodu, po załatwieniu swoich potrzeb fizjologicznych. Podczas spożywania posiłków potrafią zachować się według ustalonych zasad. Wszystkie chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych oraz budują z różnego rodzaju klocków. Sprawność grafomotoryczna dzieci jest dobra. Prawidłowo posługują się ołówkiem, kredką, pędzlem, przyjmują prawidłową postawę przy malowaniu, rysowaniu i pisaniu. Z zainteresowaniem podejmują te czynności i zwracają uwagę na poprawność i staranność pracy. Chętnie wykonują też inne prace plastyczne z użyciem plasteliny, kleju czy nożyczek.

Emocjonalny obszar rozwoju

     Dzieci potrafią rozróżniać emocje pozytywne i negatywne, mają świadomość, że odczuwają je    wszyscy ludzie. Nazywają uczucia swoje i innych osób. Potrafią wyrazić swoje emocje w sposób adekwatny do zaistniałej sytuacji oraz zapanować nad nieprzyjemną emocją np. podczas czekania na własną kolej w zabawie. W sposób jasny wyrażają swoje potrzeby, szukają wsparcia w sytuacjach trudnych. Dostrzegają emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej i wiedzą, że zwierzęta także posiadają zdolność odczuwania, przejawiają w stosunku do nich życzliwość i troskę.

Społeczny obszar rozwoju

Dzieci mają poczucie własnej odrębności i swojego sprawstwa, a także odpowiedzialności za to, co robią i jak się zachowują. Rozumieją, że przynależność do grupy oznacza przestrzeganie obowiązujących w niej zasad i umów. Potrafią zachować się zgodnie z przyjętymi zasadami i zwyczajami. Nazywają i rozpoznają wartości związane z umiejętnościami społecznymi tj. szacunek do innych ludzi, szacunek do ojczyzny, życzliwość, obowiązkowość, przyjaźń. Mają rozeznanie, co do własności: to jest moje, to twoje, to nasze wspólne. Formułują ocenę zachowań własnych i innych osób. Używają zwrotów grzecznościowych i zgodnie współdziałają w grupie.

Poznawczy obszar rozwoju

Dzieci wykazują się umiejętnością słuchania innych i mówienia tak, aby inni rozumieli. Większość dzieci poprawnie wypowiada się pod względem gramatycznym, składniowym i logicznym. Bez problemu pamięciowo opanowują treść wierszy, które potrafią przedstawić z właściwą modulacją głosu. Potrafią przedstawić tekst własnymi słowami i skupić uwagę na rozmówcy. Ich zasób słów jest coraz bogatszy. Potrafią w skupieniu słuchać czytanych baśni i opowiadań, a potem wypowiadać się na ich temat, jednak ich wypowiedzi nie zawsze są pełne (często wypowiadają się jednym słowem).

Dzieci znają dotychczas poznane litery drukowane i pisane. Potrafią podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębniają także pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie lub głoskują cały wyraz, czytają krótkie wyrazy i zdania. Kreślą litery i cyfry. Bez problemów radzą sobie podczas zabaw z układankami, grami logicznymi, łamigłówkami i zagadkami.

     Opanowanie treści matematycznych nie sprawia problemów. Poprawnie liczą, porównują, mierzą i klasyfikują, konstruują z różnego rodzaju klocków, manipulują. Manipulacja przedmiotami pozwala dzieciom łączyć doświadczenia poznawcze i czuciowe z obserwacją skutków wykonywanych czynności. Posługują się liczebnikami w aspekcie kardynalnym (jeden, dwa) i porządkowym (pierwszy, drugi). Znają figury geometryczne i dotychczas poznane cyfry i znaki matematyczne. Gorzej wypada orientacja w przestrzeni i określanie kierunków na kartce papieru. Rozumieją istotę zjawisk atmosferycznych i znają symbole pogody. Potrafią opisać charakterystyczne zjawiska występujące w danej porze roku. Znają również zagrożenia wynikające z sił przyrody. Wiedzą, jaki jest wpływ warunków atmosferycznych na świat ludzi i zwierząt. W zakresie poszanowania roślin i zwierząt dzieci rozpoznają rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak las, pole, sad, ogród, znają sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku. Znają zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka (zatruwanie powietrza, pożary, wyrzucanie śmieci), wiedzą, że należy dbać o przyrodę (nie śmiecić, szanować rośliny, zachowywać ciszę w lesie, pomagać ptakom przetrwać zimę).

Potrafią wypowiadać się w różnych formach działalności plastycznej, eksperymentować barwami, sprawnie posługiwać się poznanymi technikami plastycznymi, eksperymentować w zakresie łączenia różnych technik i materiałów, potrafią zaplanować swoją pracę. Chętnie śpiewają, tańczą, grają, dostrzegają zmianę dynamiki, tempa i wysokości dźwięku a swoje umiejętności prezentują na uroczystościach przedszkolnych.

Znają nazwę swojego kraju i stolicy. Rozpoznają symbole narodowe. Znają zawody wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia.

W I semestrze realizacja podstawy programowej obejmowała następujące tematy kompleksowe:„JESTEM W PRZEDSZKOLU”, „JESTEM BEZPIECZNYM PRZEDSZKOLAKIEM”, „CHCĘ BYĆ ZDROWY”, „JESIEŃ W OGRODZIE I SADZIE”, „NADCHODZI JESIEŃ”, „JESIENNY LAS”, „DZIEŃ DOBRY, PANIE LISTONOSZU”, „CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ”, „ JESIENNA SZARUGA”, „W CO SIĘ BAWIĆ, KIEDY PADA DESZCZ?”, „MÓJ PRZYJACIEL MIŚ”, „DOMOWE ZWIERZĘTA”, „CHCĘ BYĆ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM”, „DOKARMIAMY PTAKI”, „PADA ŚNIEG – ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ”, „ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA”, „WITAMY NOWY ROK”, „ZIMOWE ZABAWY”.

Dodatkowo dzieci wzbogacały swoją wiedzę i rozwijały swoje umiejętności  z języka angielskiego i niemieckiego, uczestniczyły w zajęciach rytmiki, tańca współczesnego, religii oraz w zajęciach komputerowych na terenie Szkoły Podstawowej nr 3. Dzieci miały także możliwość uczestniczenia w przedstawieniu teatralnym Teatru „Puk, Puk” pt. „Czerwony Kapturek” oraz raz w miesiącu w koncertach „Pani Muzyki”.

     Dwukrotnie dzieci odwiedzały Miejsko – Powiatową Bibliotekę Publiczną, Strefę Historii, MOK-

będąc widzami na uroczystości w 80 rocznicę wybuchu II WŚ oraz występując z okazji XVII

Papieskiego Dnia Rodziny.

      W ciągu półrocza dzieci brały udział w wielu wydarzeniach przedszkolnych odbywających się

cyklicznie jak również organizowanych doraźnie tj.:

Śpiewanie Hymnu Państwowego z okazji Dnia Niepodległości.

Wieczornica Patriotyczna z okazji Dnia Niepodległości.

Bal Wszystkich Świętych.

Dzień Pluszowego Misia.

Wspólne kolędowanie.

Spontaniczne spotkania z twórczością patrona naszego przedszkola Jana Brzechwy-prezentacja

inscenizacji do wiersza J. Brzechwy „Na straganie”.

        Razem z dziećmi mieliście państwo możliwość brać udział w konkursach plastycznych:

 „Ulubiony święty”, „Jestem Polakiem”, „Najbardziej pomysłowa choinka”

oraz akcjach charytatywnych: na rzecz Schroniska dla Zwierząt w Krzesimowie oraz zbiórce darów

dla podopiecznych Szpitala Dziecięcego w Lublinie Motomikołaj”.

        Dzieci brały udział w realizacji programów: „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”, Akademia

Aquafresh”, „Kubusiowi Przyjaciele Natury”,  „Bezpieczne dziecko”, „Autochodzik”- Program

Edukacji Komunikacyjnej oraz akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

 Relacje ze wszystkich wydarzeń przedszkolnych zamieszczamy na stronie internetowej naszego przedszkola www.przedszkole3swidnik.szkolnastrona.pl

W naszej dalszej pracy będziemy:

  • Wspierać samodzielne działania dzieci
  • Stwarzać okazje do dokonywania przez dzieci wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji
  • Tworzyć okazje do wspólnego podejmowania i realizowania zadań, rozwiązywania problemów
  • Ćwiczyć słuch fonematyczny i sprawności grafomotoryczne
  • Utrwalać umiejętność określania kierunków w przestrzeni i na kartce papieru
  • Rozwijać twórczą wyobraźnię poprzez działania muzyczne, plastyczne, teatralne
  • Doskonalić mowę poprzez umożliwianie wszelkich form wypowiedzi i ćwiczenia narządów mowy
  • Rozwijać i wzmacniać kompetencje matematyczne dzieci
  • Wdrażać do sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
  • Rozwijać umiejętność właściwego reagowania na przegraną, gratulowanie wygranej koledze
  • Rozwijać umiejętności komputerowe oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności z zakresu języka angielskiego i niemieckiego

 

Dziękujemy Państwu za dotychczasową owocną współpracę, wspaniałą atmosferę panującą w naszych kontaktach, za zaufanie, jakim nas Państwo darzycie. Prosimy o wspieranie naszych działań.

                                                                                                                       Wychowawca: Iwona Jęczeń