Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176237
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

„Naturalnie zakręceni, czyli bawimy się przyrodą – zabawy edukacyjne do wykorzystania z dzieckiem w domu”

   Poznawanie przez dzieci elementów przyrody ożywionej i nieożywionej ma niebagatelne znaczenie dla wspierania i rozwoju ich kreatywności. Pobudza ciekawość o tym co się porusza, zmienia, rozwija, żyje, wyostrza zmysły i spostrzegawczość, a przede wszystkim potęguje myślenie. Bezpośredni kontakt dziecka z przyrodą w naturalny sposób zaspokaja potrzebę ruchu i eksplorowania rzeczywistości, ale jest także źródłem doznań estetycznych, które pozwalają dziecku  zrozumieć potrzebę poszanowania i ochrony gatunków roślin i zwierząt oraz potrzebę odpowiedniego zachowania wobec nich.

   Świat przyrody jest dla każdego dziecka obiektem niezwykle interesującym, w którym w naturalny dla siebie sposób odkrywa  i dostrzega prawa oraz zależności w nim rządzące, intensyfikuje w ten sposób rozwój myślenia przyczynowo – skutkowego, logicznego wyciągania wniosków. Zabawy materiałem przyrodniczym dają dzieciom także możliwość na rozwijanie myślenia symbolicznego, nadawania nowych znaczeń przedmiotom, obiektom, np. w zabawie tematycznej „sklep” – kamyczki stają się monetami, liście  - banknotami, duże kamienie to ziemniaki, a piasek - mąką do pieczenia ciasta.

   Każdorazowe wyjście na spacer, zabawa w ogrodzie lub jakakolwiek inna forma kontaktu z przyrodą, to dobra okazja do gromadzenia doświadczeń przez dziecko. Niezależnie od pory roku i panujących warunków atmosferycznych, natura zaprasza nas do dostrzegania jej piękna i bogactwa darów jakie nam oferuje. W ich odkrywaniu ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia…

Proponowane zabawy na poszczególne pory roku:

Jesień

  • Tworzenie konstrukcji przestrzennych z kasztanów, orzechów, żołędzi i szyszek – ludziki, zwierzęta itp.

  • Wykorzystanie kasztanów jako pionków do gier planszowych, gry w warcaby, „kółko i krzyżyk”

  • Układanie z kolorowych jesiennych liści, kamieni i patyków mandali lub innych wzorów

  • Układanie liści kolorami od najjaśniejszego do najciemniejszego lub odwrotnie

  • Wykonanie przestrzennych obrazków z użyciem „darów jesieni”

  • Poznawanie faktury i kolorów kory różnych drzew

  • Zabawy i eksperymenty z szyszkami – sadzenie szyszek w doniczce, obserwowanie zachowania szyszki w suchym i wilgotnym środowisku

  • Liczenie kropel wody na szybie (podczas deszczowej pogody)

  • Wypełnianie materiałem naturalnym szablonów drzew, szyszek, grzybów, tworzenie kompozycji płaskich

  • Stemplowanie kartoflami, połówkami owoców i warzyw

  • Obserwowanie i opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – dzienniczek obserwatora

Zima

  • Rysowanie węglem, oglądanie i porównywanie wyglądu różnych kamieni, kawałków węgla, wapieni, soli;

  • Rysowanie patykiem po śniegu

  • Zabawy i eksperymenty ze śniegiem i lodem – zamrażanie, roztapianie, określanie objętości, oglądanie przez lupę płatków śniegu

  • Wykonanie kolorowego śniegu przy użyciu balonów i barwnika spożywczego

  • Malowanie kolorowymi kostkami lodu

  • Zamrażanie w kostkach lodu drobnych przedmiotów – zabawa w archeologa

  • Obserwowanie ptaków przy karmniku, samodzielne wykonanie pokarmu dla nich

  • Oglądanie, porównywanie różnych roślin iglastych

  • Założenie w domu hodowli kryształków soli

  • Malowanie w mleku farbami

  • Obserwowanie i opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą  – dzienniczek obserwatora

Wiosna/Lato

    • Założenie samodzielnej hodowli kwiatów, ziół, prowadzenie kalendarza obserwacji

    • Zbieranie i suszenie ziół oraz płatków kwiatów do wykonania woreczków zapachowych

    • Prowadzenie eksperymentów np. jak rośliny piją wodę, z użyciem wody zabarwionej barwnikami spożywczymi - kilka szklanek oraz umieszczonymi w nich liśćmi kapusty pekińskiej

    • Malowanie wodą i patykiem lub kredą na chodniku

    • Zabawy z wodą – łowienie przedmiotów za pomocą różnych przedmiotów, zabawy „w błotko”

    • Mierzenie wielkości i głębokości kałuży za pomocą „różnych przyrządów”

    • Zbieranie kamieni, wykonanie z nich, przy użyciu plasteliny, różnego rodzaju ludzików 

    • Malowanie kamieni wodą lub farbami

    • Wykonanie zielnika, nazywanie wybranych roślin

    • Obserwowanie przez lupę owadów, prowadzenie dzienniczka przyrodniczego

    • Wykonanie lampionu z żywych kwiatów i traw

    • Zabawy w wicie wianków i tworzenie naturalnej biżuterii

    • Wykonanie ścieżki sensorycznej z naturalnych materiałów

    • Układanie postaci z dostępnych materiałów naturalnych: kamieni, traw, patyków liści, płatków kwiatów

    • Malowanie patykami zanurzonymi w farbie – praca w plenerze

    • Zabawy z ziemią: układanie w słoiku różnych warstw ziemi, porównywanie koloru, zapachu, konsystencji, przepuszczanie przez nie wody

    • Obserwowanie i opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną i latem  – dzienniczek obserwatora

                                                                                              Opracowała: Anna Bubicz