Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176237
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Charakterystyka dziecka 5-letniego

Bywa, że niektórzy rodzice zastanawiają się, czy w rozwoju emocjonalnym ich pięciolatka nie nastąpił regres. Dlaczego? Bo dziecko często reaguje jak w czasie buntu dwulatka: krzyczy, histeryzuje, płacze, robi dzikie awantury, obraża się a nawet pluje, kopie czy bije. Wszystko dlatego, że nadal jeszcze nie radzi sobie z emocjami, których odczuwa coraz więcej. Ten nadmiar emocji może leżeć również u podstaw obgryzania paznokci czy dłubania w nosie. Do tego pięciolatek nadal uważa, że jest pępkiem świata i nie przyjmuje do wiadomości, że inni myślą czy odczuwają inaczej niż on. To normalny etap rozwoju psychiki dziecka, co nie znaczy, że nie należy mu uświadamiać, że się myli.

5-letnie dziecko jest żądne wiedzy, ale uczy się chętnie tylko wtedy, jeśli nie czuje się do tego zmuszane. Zadaje wiele pytań na wszystkie możliwe tematy, co może być nieco stresujące dla rodzica. Nie możecie zbywać dziecka byle czym ani pokazywać po sobie, że jesteście speszeni. Specjaliści radzą, by zachowując kamienną twarz odpowiadać dziecku w możliwie najprostszy, ale jednocześnie wyczerpujący sposób.

Rozwój społeczny i emocjonalny pięciolatka

  • Stabilny emocjonalnie
  • Przyjacielski
  • Związany emocjonalnie z mamą
  • Chętny do współpracy
  • Posłuszny
  • Samodzielnie wymyśla zabawy
  • Chętnie bawi się z dziećmi
  • Bywa nieśmiały
  • Lubi się popisywać siłą, zręcznością
  • Zaczyna się wstydzić
  • Lepiej panuje nad swoim zachowaniem
  • Zależy mu na uznaniu dorosłych
  • Pokazuje uczucia
  • Stara się zrealizować cel, który sobie postawił, np.: zbudowanie wieży z klocków
  • Lubi przebywać w domu
  • Zadaje pytania na temat śmierci
  • Dba o swoich przyjaciół
  • Czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci, wytykając im błędy
  • Rozumie dowcipy, lubi rozbawiać dorosłych
  • Chce być pomocny w domu
  •  

Rozwój fizyczny i motoryczny pięciolatka

  • Może tracić pierwsze mleczaki
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę
  • Pisze parę liter
  • Rysuje postać człowieka
  • Używa sztućców, kroi nożem
  • Jest sprawny fizycznie
  • Tworzy rozbudowane budowle z klocków
  • Potrafi się umyć, ubrać, zjeść, skorzystać z toalety samodzielnie
  • Jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem na 2 kołowym
  • Umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
  • Skacze na skakance
  • Próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie
  • Koloruje obrazki nie wychodząc za linię
  • Skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemiennie

 

Rozwój intelektualny pięciolatka

  • Jego mowa jest płynna i poprawna
  • Lubi argumentować używając słów: ponieważ; dlatego, że
  • Zna dużo wyrazów
  • Może czytać pojedyncze litery lub słowa
  • Tworzy zdania złożone z 6-8 wyrazów
  • Rozpoznaje podstawowe kolory
  • Zapamiętuje adresy i numery telefonów
  • Liczy do 10
  • Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw
  • Rozumie znaczenia następstwa czasu , np. dziś , jutro, rano, wieczorem
  • Odróżnia fantazję od rzeczywistości
  • Zapamiętuje opowiadane historie i chce żeby je kontynuować
  • Tworzy własne opowiadania
  • Umie pogrupować przedmioty, np. wg. wielkości
  • Jego zabawy są coraz bardziej rozbudowane
  • Potrafi napisać cyfry od 1-5
  • Potrafi napisać swoje imię