Warunki dobrej komunikacji z dziećmi w wieku przedszkolnym .....
Drogi Rodzicu:
- Bądź cierpliwym i godnym zaufania słuchaczem: znajdź czas i miejsce na rozmowę z dzieckiem, zadbaj o nawiązanie bliskości emocjonalnej.
- Organizuj sytuacje zachęcające do komunikowania się, np. zabawowo-zadaniowe.
- Pamiętaj, że wpływ na przebieg komunikacji ma nie tylko jej werbalna postać, ale także pozawerbalna, czyli gesty, mimika.
- W rozmowie uwzględnij poziom rozwoju dziecka: posługuj się zrozumiałym dla niego językiem, dopasuj się do jego wiedzy o świecie.
- Staraj się zrozumieć przekaz informacji kierowany do nas przez dziecko, zanim dokonasz jego oceny.
- Odwołuj się do przykładów bliskich otoczeniu dziecka.
- Nie ignoruj problemów dziecka, nie bagatelizuj ich.
- Uwzględnij, że świat przeżyć i emocji dziecka dominuje jego sposób spostrzegania rzeczywistości.
- Zrezygnuj z roli osoby wszechwiedzącej, narzucającej bezwzględnie określone zasady postępowania, bez wyjaśnienia ich.
- W rozmowie z dzieckiem formułuj jasne i czytelne komunikaty, ale unikaj oceniania, krytykowania.
- Formułuj pytania tak, aby dziecko miało okazję samodzielnie dojść do wniosku czy oceny własnego postępowania, np. Jak myślisz, dlaczego przerwałam ci zabawę?
- Pozwól zaprezentować rozmówcy jego punkt widzenia, argumenty i obronę własnego zdania.
- Przekazuj jasno dziecku, że jego zachowanie, działanie wpływa na ciebie, twoje emocje i uczucia.
- Unikaj koncentrowania się na negatywnych emocjach wywołanych np. przykrym wydarzeniem, ale spójrz na problem z wykorzystaniem szerokiej wiedzy o dziecku.
- W rozmowie z dzieckiem umacniaj jego wiarę w możliwości poznawcze.
Opracowała: Renata Wójcik