PAŹDZIERNIK
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz.
Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1.
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw podstawowych figur geometrycznych.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: aparat, las, mama.
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek a, l, m w wyrazach.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
I TYDZIEŃ - TEMATYKA - W zdrowym ciele zdrowy duch
- Odżywiam się zdrowo –witaminy
- Ubieram się odpowiednio do pogody
- Ruch to zdrowie –sporty
- U lekarza
- Zabawy na dworze
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o ulubionych dyscyplinach sportowych.
- Organizowanie zawodów, zachęcanie do ruchu, przypominanie o byciu fair, oswajanie dziecka ze świadomością, że nie zawsze się wygrywa.
- Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według wybranej cechy, np. ze względu na przeznaczenie.
- Zabawy w dopowiadanie słów w zdaniu – do krótkiego zdania: Jedzie., dziecko dopowiada dalszą część, np. Jedzie na rolkach., kolejna osoba dodaje inny wyraz i tak rozbudowuje się zdanie.
- Zabawy w sylabizowanie – dziecko dzieli na sylaby podane wyrazy.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
II TYDZIEŃ - TEMATYKA - Jesienią w parku
- Wszystko się zmienia – kolory jesieni
- Czemu pada deszcz?
- W parku.
- Jesienne skarby
- Jesienne kompozycje
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o kolorach jesieni i jej darach.
- Zabawy w mówienie pierwszej głoski (o, a) – dziecko słucha wyrazu i powtarza głoskę, którą rozpoczyna się ten wyraz.
- Zabawy w odgadywanie dźwięków – dziecko ma zasłonięte oczy i musi zgadnąć słyszany dźwięk.
- Zabawy w rysowanie lub wodzenie palcem po śladzie.
- Zabawy w układanie rytmów z kasztanów, żołędzi i liści.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
III TYDZIEŃ - TEMATYKA - Jesienią w lesie
- W lesie
- Skąd się biorą drzewa?
- Leśne zwierzeta
- Jak zwierzeta szykują sie do zimy?
- Inny las – dżungla
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o potrzebach zwierząt przed zimą.
- Zabawy w przeliczanie.
- Zabawy w klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy.
- Zabawy w odgadywanie dźwięków – dziecko ma zasłonięte oczy i musi zgadnąć słyszany dźwięk.
- Zabawy w rysowanie dwu-, trzyelementowych rytmów z kolorowych kółek, kwadratów i kresek.
IV TYDZIEŃ - TEMATYKA -Przygotowania do zimy
- 1. W spiżarni – jak ludzie przygotowują się do zimy?
- 2. Robimy jesienne przetwory – warzywa
- Robimy jesienne przetwory owoce
- W co się bawić w jesienne wieczory?
- Moje skarby, moje pasje.
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o ulubionych grach i zabawach.
- Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, przeliczanie ich i układanie zbiorów z tylu elementów, ile było sylab w danym wyrazie.
- Zabawy w tworzenie zbiorów jedno-, dwu- i trzyelementowych według podanej cechy.
- Zabawy w odgadywanie dźwięków – dziecko ma zasłonięte oczy i musi zgadnąć słyszany dźwięk.
- Zabawa w przygotowanie gry planszowej i wymyślanie do niej zasad.
- Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek (o,a, l,m) – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska jest na początku lub na końcu.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.