Zadania do wykonania zgodnie z podstawą programową........
GRUDZIEŃ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze wobec dzieci:
Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt.
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, ul.
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek k, u w wyrazach.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
I TYDZIEŃ – TEMATYKA – Świąteczne pocztówki
1. Niedługo Mikołajki
2. Przygotowujemy świąteczne kartki
3. Na poczcie
4. Jak komunikowano się kiedyś, a jak dziś
5. Mikołajki
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o zaletach i zagrożeniach płynących z korzystania z internetu.
- Przygotowanie pocztówki i wysłanie do bliskiej osoby.
- Inicjowanie rozmów z dziadkami oraz innymi starszymi członkami rodziny o tym, jak dawniej komunikowali się, nie mając telefonów i komputerów.
- Zabawy w przeliczanie i porównywanie zbiorów z zadawaniem pytań: ile jest…?, których rzeczy jest więcej / mniej?, o ile więcej / mniej? itp.
- Zabawy w rysowanie dwu-, trzyelementowych rytmów z kolorowych kółek, kwadratów i kresek.
- Zabawy we wskazywanie głosek występujących na początku lub na końcu wyrazów.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
II TYDZIEŃ – TEMATYKA –Zwierzeta zimą
1. Zimowe śpiochy
2. Goście za oknem
3. Dokarmiamy zwierzeta
4. Tropy na śniegu
5. Zimowy spacer
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o tym, jak można pomagać zwierzętom w zimie.
- Wspólne wykonanie karmnika dla ptaków i systematyczne ich dokarmianie.
- Spacer w parku / lesie oraz próby wyszukania i rozpoznania tropów zwierząt na śniegu.
- Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, przeliczanie ich i układanie zbiorów z tylu elementów, ile było sylab w danym wyrazie.
- Zabawy w rozwijanie zdań – najpierw jedna osoba mówi: Niedźwiedź śpi. Kolejna dopowiada: Duży niedźwiedź śpi itd.
- Zabawy we wskazywanie poznanych ostatnio głosek (k, u) – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska występuje na początku lub na końcu wyrazu.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek, recytowanie rymowanek.
III TYDZIEŃ – TEMATYKA – Świąteczne zwyczaje
1. Świąteczne porządki
2. Dekoracje choinkowe
3. Ubieramy choinke
4. Bożonarodzeniowe przysmaki
5. Nakrywamy do stołu
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o rodzinnych tradycjach świątecznych.
- Śpiewanie kolęd.
- Zabawy w naśladowanie i powtarzanie dźwięków.
- Zabawy w wyraźne wypowiadanie wyrazów: jak najszybciej, jak najwolniej, jak najciszej, jak najgłośniej.
- Zabawy w sprzątanie językiem: język to miotła, która dokładnie, drobnymi ruchami „wymiata śmieci” wewnątrz jamy ustnej.
- Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek (o, a, l, m, e, t, d, i, u, k) – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska występuje na początku lub na końcu wyrazu.
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne recytowanie rymowanek
IV TYDZIEŃ – TEMATYKA –Spotkanie przy Wigilijnym stole
1. Czekamy na pierwszą gwiazdke
2. Świąteczne spotkanie z bajką
3. Jasełkowe przebieranki
4. Przygotowujemy świąteczny teatrzyk
5. Jasełka
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
- Rozmowy o rodzinnych tradycjach wigilijnych.
- Śpiewanie kolęd.
- Angażowanie dzieci w przygotowywanie potraw, nakrywanie do stołu – zachęcanie do pomocy przy tego typu obowiązkach i docenianie wkładu pracy.
- Zabawy w porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie w pary.
- Wspólne wykonywanie ozdób na choinkę.
- Zabawy w mierzenie i porównywanie przedmiotów: najwyższy / najniższy, największy / najmniejszy, najdłuższy / najkrótszy.
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne recytowanie rymowanek