Drodzy Rodzice
W październiku w naszej grupie poruszymy tematy:
- Idzie jesień… przez ogród i sad
- Idzie jesień... do zwierząt
- Co z czego otrzymujemy?
- Idzie jesień... z deszczem
Wykorzystując tą tematykę będziemy realizować następujące cele i zadania dydaktyczno wychowawcze:
- Poznawanie sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach; rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku; wykorzystanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej
- poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
- wyjaśnianie znaczenia terminu owoce egzotyczne; podawanie ich przedstawicieli
- rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
- rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patison, bakłażan, kabaczek
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
- zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy); utworzenie tzw. „Domowej apteki”
- poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy
- zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym; nabywanie szacunku dla pracy ludzi wykonujących różne zawody.
- dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
- zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
- obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
- kształtowanie pozytywnych postaw związanych z zachowaniem zdrowia i bezpieczeństwa (spotkanie ze strażakami, próbna ewakuacja, „Pociąg do zdrowia”)
- poznawanie symboli narodowych, kształtowanie postaw patriotycznych (uroczystość „Zielnik polski …”)
- kształtowanie procesów poznawczych: spostrzegania wzrokowego, słuchowego, słuchu fonematycznego, myślenia, kompetencji językowych, procesów pamięci i uwagi
- przygotowywanie do czytania i pisania – rozwijanie sprawności manualnej, czynności grafomotorycznych, rozbudzanie pozytywnej motywacji do nauki czytania i pisania
- śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego, uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych (w tym projekt Avia – Skrzaty”)
- podejmowanie różnych form działalności plastycznej oraz plastyczno- technicznej związanej z bieżącą teamtyką
Zaprosimy też Państwa wraz z dziećmi na grupowe spotkanie jesienne, na którym będziemy robić przysmaki z owoców i warzyw.